Edinburgh& vakantie! - Reisverslag uit Oldbury, Verenigd Koninkrijk van Inge Winterswijk - WaarBenJij.nu Edinburgh& vakantie! - Reisverslag uit Oldbury, Verenigd Koninkrijk van Inge Winterswijk - WaarBenJij.nu

Edinburgh& vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Inge

10 Maart 2013 | Verenigd Koninkrijk, Oldbury

Hallo lieve lezers,

het is alweer twee weken geleden dat ik mijn laatste blog schreef.
Wat gaat de tijd toch snel hier :)
Ik zal maar is beginnen met vertellen over mijn laatste schoolweek, de week voordat we twee weekjes vakantie kregen. Één week is helaas alweer voorbij :(

Maar goed, de laatste schoolweek dus. Eigenlijk was het gewoon een normale schoolweek: normale lessen & geen rare gebeurtenissen. Alhoewel, dat is niet helemaal waar..
Tijdens de biologie les heb ik een rat moeten ontleden, hierna heb ik serieus overwogen of ik een vegetariër wilde worden. Maar ik geloof niet dat Denise/mijn ouders/Cornee/Cornee's ouders hier blij van zullen worden. Misschien iets voor als ik op mezelf ga wonen.. ?

Carola& ik hebben ons 'Pick'-a-Country' Project in het theater uit moeten leggen aan alle leraren. Na de vakantie gaat ons project van start& het leek ons handig als de leraren al op de hoogte waren. Het was best spannend om tegen zo'n 100 leraren te praten (incl. de directeur). Maar de meeste waren erg enthousiast :) We gaan met vertrouwen het project in. Het nadeel van deze onderneming was dat alle leraren nu weten wie we zijn; één van de leraren sprak me gelijk aan en vroeg me of ik iets wilde vertellen over 'kinderopvang' in Nederland aan de jaar 13 studenten die 'Childcare' studeren. Met wat hulp van internet& Barbara heb ik daar maar is een PowerPoint over gemaakt... (ook weer gedaan). Toch hoop ik niet dat alle leraren me zulke dingen gaan vragen..

De vrijdag voordat Carola& ik naar Edinburgh vertrokken hebben we flink geshopt in de Liddl. We hadden genoeg koekjes& snoepjes voor de hele week, en zelfs een klein beetje gezond eten! (trots)
Eenmaal thuis hebben we snel onze tassen ingepakt, en daarna zijn we snel onze bedden ingedoken zodat we uitgerust aan onze 8 uur durende busreis zouden beginnen.

Het was een heel gedoe om alle tassen naar het busstation in Birmingham te brengen. Maar eenmaal in de bus was het prima te doen; een beetje slapen, beetje uit het raam kijken, een beetje lezen, een beetje kletsen. Eenmaal aangekomen in Edinburgh zijn we zo snel mogelijk op zoek gegaan naar ons hostel. We sliepen in een '6 beds meidenkamer' en dat was prima te doen. Het hostel had een eigen keuken, dus elke avond hebben we lekker zelf gekookt (geldbesparende maatregelen, haha). Vooral 's-avonds was het erg gezellig met zijn alle, allemaal jonge mensen van verschillende nationaliteiten maakte het erg leuk.

Deze eerste zaterdag was vooral een 'reisdag'. Op zondagochtend zijn we de stad gaan verkennen, en in de middag hadden we een 3,5 uur durende wandel tour geboekt. We hebben door de hele stad gelopen en de 'leider' wist een heleboel interessante verhalen te vertellen over de stad, de gebouwen & de pubs. En we zijn naar de pub geweest waar J.K. Rowling deel 1 en 2 van Harry Potter heeft geschreven, en naar het kerkhof waarvan ze de inspiratie heeft gevonden voor de namen van haar hoofdpersonen. Ik vond het echt geweldig! Eenmaal terug in het hostel hebben we wat gekookt (we hebben vooral spaghetti& pizza gegeten deze dagen, haha).

Maandagochtend zijn we naar 'Edinburgh Castle' geweest, een van de 'hotspots' in Edinburgh. We kregen een korte rondleiding door het kasteel & daarna konden we zelf op pad. In het kasteel kun je verschillende musea vinden; waaronder een museum over de Schotse kroonjuwelen en een museum over het Schotse leger. Ook kun je een kijkje nemen in de gevangenissen, één van de gevangenissen is zelfs nog in gebruik genomen tijdens de tweede wereldoorlog. Elke dag om 1 uur word er een kanon afgevuurd vanaf het kasteel, vroeger werd dit gebruikt om de zeelui te laten weten dat het 1 uur was. Nu is het gewoon traditie; maar was een knal zeg, ik schrok me kapot!

In de avond hadden we een 'ghost tour' gepland. Edinburgh staat bekend om zijn 'griezelige' verhalen & ronddolende geesten. De tour leider nam ons mee naar beroemde plekken, waaronder 'Calton Hill'. Ook gingen we naar één van de kerkhoven, en tot mijn verbazing zag ik een aantal jongeren langslopen met een kussen& een deken...
Schijnbaar is het erg 'hip' om in een van de overdekte graven te slapen... # een goedkoop hotel is het wel!

Op dinsdag zijn we naar het Holyroodhouse Palace geweest; het paleis waar de koningin verblijft als ze in Schotland is. Echt een prachtig paleis en het was heel erg interessant om zo'n paleis is vanbinnen te bekijken. Daarna zijn we naar het Schotse Parlement geweest en hebben een debat bijgewoond. Even voor de duidelijkheid: Engeland& Schotland hebben dezelfde koning/koningin, maar ze hebben beiden hun eigen regering (en parlement). Daarna zijn we naar 'Portobello geweest'; een klein plaatsje naast Edinburgh met een prachtige kustlijn. Carola komt bijna nooit bij de zee, dus ze was door het dolle heen! En ik heb een hele collectie schelpen mee naar huis genomen :)

Woensdag was onze laatste dag; in de ochtend zijn we nog een keer naar 'Clifton Hill' geweest. Ik wilde hier nog graag een keer heen in daglicht. Helaas was het erg bewolkt dus we hadden niet zo'n geweldig uitzicht. Maar het was nog steeds erg indrukwekkend, er staan vele monumenten op deze heuvel waarvan een paar erg beroemd! In de middag zijn we langs alle leuke souvenirwinkeltjes gedwaald op zoek naar wat leuke dingen voor thuis. Ik heb vooral veel kaarten gekocht& een ring voor mezelf als aandenken. Ook hebben we deze middag een bezoekje aan de kathedraal gebracht; in deze kathedraal kun je een houten engel vinden die de doedelzak bespeeld (als enige in heel de wereld). We hadden enige hulp nodig om dit minuscule houten engeltje te vinden. Maar goed, dat hebben we ook weer gezien!

Over doedelzakken gesproken; alle Schotse inwoners zijn massaal fan van 'The red hot chili Pipers'. En ik raad je echt aan om dit is op te zoeken, of de link te bekijken onderaan mijn blog. Het is echt leuk om te zien :) We zijn trouwens maar twee mannen tegen gekomen die de doedelzak bespeelde tijdens ons hele verblijf in Edinburgh... #balen

Woensdagavond vertrokken we weer met de bus naar huis, het lukte me niet echt om te slapen tijdens onze nachtelijke reis. Maar och och, wat is Edinburgh een geweldige stad! Echt adembenemend :)

Inmiddels ben ik alweer een paar dagen thuis :) Vrijdag ben ik naar school gegaan om voor ons Theater optreden te oefenen, het gaat al stukken beter. Zelfs Leonardo kent zijn tekst! Aankomende week moet ik nog één keer naar school om te oefenen & we gaan met zijn alle naar Birmingham om outfits bij elkaar te shoppen.. Verder ben ik lekker aan het relaxen& wat huiswerk aan het maken..

En vrijdag komen Agnes& Lisette naar Birmingham,
ik kan niet wachten!!! Zie jullie snel lieverds :)

En ohja, vandaag is het Moederdag hier in Engeland. De hele ochtend heb ik pannenkoeken staan bakken, haha. Denise heeft veel kaarten gehad (van al haar kinderen + de studenten) & aardig wat kleine cadeautjes. Ik denk dat ze er wel blij mee is :)

Zo, nu ga ik weer lekker genieten van mijn vakantie!

Liefs,
Inge

Red Hot Chili Pipers:
http://www.youtube.com/watch?v=WbY8eNkaW4k







  • 10 Maart 2013 - 22:35

    Anjo:

    Leuk hoor zo'n uitgebreide blog
    en leuk om " mijn kussensloop " terug te zien

    fijn weekend met je vriendinnen

    liefs Anjo

  • 12 Maart 2013 - 09:18

    Lisette:

    VRIJDAG !!!!!!!!!!!!!

    zin in :D


    xxxx

  • 14 Maart 2013 - 13:17

    Fina:

    Hey Inge,
    Het duurd nu toch niet lang meer voordat je weer terug naar huis gaat of ben ik een beetje in de bonen.
    Lieve groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Aankomend schooljaar verblijf ik in Engeland. Via deze site kun je op de hoogte blijven van wat ik allemaal meemaak!

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 28186

Voorgaande reizen:

05 September 2012 - 20 Mei 2013

Een reis met Into Study Exchange

Landen bezocht: